Tuesday, January 11, 2011

Jom minum susu

Sekarang ni aku sedang bergiat menambah kalsium di dlm badan... Setelah merasakan diri ini semakin dimamah usia terasa betapa pentingnya menjaga kesihatan...wahhh...mungkinkah dah terlambat???rasanya blom g kot...huhuhu...hmmm...kena mula mengamalkan cara hidop sihat mulai skang...get set go...

Tahukan anda semua, kajian pakar mendapati start umor kita menginjak 30thn jisim tulang akan mula berkurangan...sebab kadar penguraian tulang adalah lebih cepat drpd kadar pembinaan tulang..untuk itu..kita kena amik kombinasi nutrien tulang yang betol dgn tujuan mengekalkan tulang yang kuat sebab badan kita ni xleh nak menghasilkan kalsium..

Percaya atau tak, tubuh kita kehilangan kalsium SETIAP HARI...wahh...sgt dasat kan...tapi ini serius...xtipu punya...tubuh akan kehilangan kalsium apabila kulit mengelupas, kuku terkopek, rambut gugur, badan berpeluh n bila kita buang air kecik o besar...bila kalsium ilang, ia mesti diganti setiap hari melalui diet supaya tubuh berfungsi dgn sempurna. tapi bila diet kita xcukop kalsium, kalsium akan diambil drpd tulang, iaitu tempat penyimpanan kalsium..

stuktur dalaman tulang

Utk memudahkan pemahaman, kita andaikan tulang kita sebagai "bank".utk buat bdn kita berfungsi dgn baek, tahap kalsium dlm darah kita mesti constant.. bila diet kita rendah, darah akan keluarkan kalsium dr bank..Lama-kelamaan, jika pengeluaran lebih drpd deposit, tulang akan lemah n merepot.so kite akan mula dpt penyakit yg dinamakan penyakit tulang repot a.k.a osteoporosis.....dan mengikot kajian..kaum hawa lebih berisiko utk menghidap osteoporosis..Oh No....nak cite byk2 sal tu , aku bukan doktor...so xbrani nak cerita byk..takot tersilap fakta..hehe...

ok2...back 2 cite takot tulang jadi repot, so aku decide utk thn 2011 aku nak mula meminum dgn jayanya...actually aku memang suka minum susu...so xsusahlah utk aku nak mengamalkan pengambilan susu a.k.a makanan pnh kalsium nih..hehe...

aku g mydin then aku beli susu anlene...kenapa anlene???Anlene ni memang salah satu produk tenusu yg agak glemer..baru2 ni anlene keluarkan satu perisa baru.. creamy taste...mase aku balik kg aritu,ade sorg promoter tu kasi aku try, aku da terjatoh cinta dgnnye..sedap rasanye..hehe...so, aku pon beli lah..pastu dpt cawan anlene yg comel..wahh..jadi bertambah2 suke dgn anlene..hehehe....
nyummy 2x..

gelasku yg comel...

ok..da pnt berceloteh...jom minum susu....entry tamat...


0 comments: