Tuesday, August 03, 2010

Belajar dari budak

Aku terpanggil untuk menulis entry ni lepas terbaca satu buku motivasi Dr HM Tuah Iskandar.wah...sejak bila plak aku brminat ngn buku2 camni???hehehe...buku tu ise yg pinjam kat library..aku tumpang bace je mase kat lab tadi...halaman pertama yang aku selak tentang "belajar dari budak" .membaca helaian demi helaian wat aku tertarik untuk baca lagi..quiet interesting bukunya...


Menurut buku tu, kalau kita rajin merenung, ada banyak perkara yang kita boleh belajar daripada budak..kalau kita perhatikan,budak2 ni riang ria je memanjang..takde pon nak rase susah hati ke sayu ke...yang dorang tau cuma menyeronokkan diri.. kalau gadoh pon bukanlah gadoh lame2 sampai tak bertegur sapa...pagi gadoh, pagi tu jugaklah baeknyer..xde pon nak simpan dendam...how sweet!!!...

Tapi sejak menginjak usia senja, kita tak lagi macam tu...pantangla silap sket...mula la masam muke smp berhari2..smp xbertegur berbulan-bulan pon ade...sedangkan dalam islam dah ckp, xleh xbtegur smp lebih 3hari..betapa sebenarnya islam itu memelihara persaudaraan...

Belajarlah sesuatu dari budak...ape yang penting ialah "HAPPY". nak marah, marahlah..nak merajok.. merajoklah...tapi jgn lama2...jgn smp simpan dendam kesumat.. kalau nak berlawan pon biarlah yang positive. yang boleh bawa kita pergi jauh meninggalkan mereka yang gagal..

Macam mana caranya nak happy sokmo???senang je sbenarnya...Arwah ayah aku dulu slalu pesan, sentiasalah memaafkan orang laen...sebab dengan memaafkan akan wat hati kita lebih tenang... tak susahkan??tapi ad sesetengah orang susah nak buat... xpe..kena cuba...daripada xpernah cuba langsong..itu lebih baek drpd sepjg hayat kita xhappy sebb sengaja xnak lupe n nak ingat bnd2 yang menyakitkan hati sendiri...

Kalau mengikut kata orang, muka orang yang asek stress je cepat makan dek tua..tapi kalau org yg life die happy memanjang, muke nmpk awet muda...sbb tu lah aku nmpk cantik...hahaha...ape kena mngena???hehehe..

0 comments: