Monday, October 11, 2010

10.10.2010

Semalam adalah hari yang ke-10 dlm bulan yg ke-10 pada thn 2010...Kalau dihitung dr awal tahun hingga tanggal 101010 adalah hari yg ke 283. Baki hari utk mengakhiri tahun 2010 ialah 82. Bila dimampatkan nombor 82, maka akan jadi 8+2=10..Begitulah uniknya tanggal 101010 ni..nak tunggu tanggal ini datang lagi kena tunggu lagi 100tahun..mungkinkah kita masih bernyawa ketika itu???..MasyaAllah..Besar kekuasaan Mu...Sesungguhnya Engkau boleh menjadikan apa yang Engkau kehendaki....

Seterusnya, kalau dilihat pada anggota badan kita..kita mempunyai 5 jari disebelah tangan kiri dan kanan..dan bila digabungkan akan menjadi 10.Secara tak langsung nak mengaitkan betapa besar maknanye nombor 10 ni..hehehe..

Disebabkan keunikan tanggal 10102010, ramai orang memilih tarikh ni utk mengabadikan detik2 terindah dlm hidup mereka...termasoklah Dato Dr Sheikh Muzaphar.. Angkasawan negara kita..Persandingan Kayangan yg mendapat liputan yg sgt meluas...Sayangnya aku xdpt nak follow liputan tu..sebab terkandas dalam kesesakan lalu lintas kat lebuhraya PLUS arah selatan.

Dalam perjalanan balik ke Melaka bersama Mr Froggie...Sedihnya aku melihat aksi pengguna jalan raya yang sgt2 mementingkan diri..yang xboleh nak sabar dan akhirnya menyusahkan ramai pihak...semua orang nak cepat smpai ke destinasi...Tapi apalah salahnya kita memberi kerjasama supaya semuanya boleh berjalan dgn mudah..Punyalah ramai pengguna jalan raya yang guna laluan kecemasan...Dengan rasa tak bersalah siap pecut dengan laju lagi..

Laluan kecemasan sepatutnya dapat memberi ruang kepada pasukan penyelamat supaya diorang boleh sampai dengan cepat dan memudahkan perjalanan semua org..tapi disebabkan manusia yang xberhati perut ni dah menyusahkan pasukan penyelamat utk smp ke tempat kejadian...Pulak tu, kereta2 yang ada di laluan betul terpaksa plak kasi ruang pada diorg sbb nak kasi ambulan, polis, JPA, bomba n org Plus jalan...mmg betul2 menyusahkan...Dari asalnya 3lane dah jadi 4-5lane..Aku benci orang2 yang pentingkan diri nih...Masa dorang dok pecut kat laluan kecemasan aku dok berharap dorang berlanggar sesama sendiri...supaya diorang tahu perasaan org yang dlm kesusahan kat dpn sana...geram tol aku...

Selalunya kalau berlaku kemalangan macam ni, pasukan penyelamat ni yg dislhkan sebab sampai lambat kat tmpt kejadian..tapi pernah tak org laen pikir..sebenarnya siapa punca kelewatan diorang sampai ketempat kejadian???bagi aku mereka2 yang guna laluan kecemasan tu aku katogerikan manusia yang x berperikemanusiaan. Memanglah bukan kita mangsa kejadian...cuba kita bayangkan..kalau kita atau sanak saudara kita adalah mangsa??


Aku pon bukanlah manusia yang baek sgt..Tapi,pernah tak kita terfikir, andainya pasukan penyelamat smp lebih cepat mungkin boleh menyelamatkan mangsa yang memerlukan bantuan dgn cepat..Mungkin si ibu xkan kehilangan anaknya...Mungkin si anak tak kehilangan ibu atau bapanya...Mungkin si isteri xkehilangan suami atau sebaliknya...Aku tak menolak apa yang dah ditakdirkan Allah dan aku percaya apa yang dah tertulis dalam lulMahfuz..Ajal Maut rezeki dan jodoh pertemuan dah ditentukan Allah...

Ini kali pertama aku tersangkut dalam kesesakan lalu lintas yang disebabkan oleh kemalangan yang sgt besar..Bayangkan lah...2 bas, 1van dan 3kereta..Menurut berita 12 org meninggal dlm kejadian..Takziah buat keluarga mangsa...Innalillah...



0 comments: